دسته بندی | تولیدی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 550 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 38 |
پروژه کارآفرینی تولید حوله(با ظرفیت 120 تن در سال)در 38 صفحه ورد قابل ویرایش
- 1 مقدمه :
حوله، روپاک یا آبچین تکهای از الیاف جذبکننده از جنس پشم، پارچه و یا کاغذ است که برای خشک کردن یا پاک کردن به کار میرود. حولهها معمولاً دارای پُرز هستند تا خاصیت آبگیری آنها بیشتر شود.
انواع حوله
· حوله حمام
· حوله شنا
· حوله لباسی (گونهای ربدشامپر)
· حوله پالتویی
· حوله کاغذی
· حوله پارچهای (کهنه)
1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید حوله
محل اجرا :
1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام
نام خانوادگی
مدرک تحصیلی
تلفن
1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
توجه به خودکفایی این صنعت و همجنین نیاز بازار داخلی به تولید این محصول با توجه به این که تولید حوله می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمکی هر چند کوچک نماید و با در نظر گرفتن علاقه خود به فعالیت های تولیدی این طرح را برای اجرا انتخاب کرده ام.
1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی و خودکفایی در تولید یکی از محصولات ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 46 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
درباره ریشه واژه حوله دو دیدگاه در دست است:
1. واژه حوله واژه ایست پارسی-ترکی؛ساخته شده از دو بخش خواب (یا خو) به همراه پسوند ترکی ـلی که روی هم رفته معنای خوابدار را میدهد که اشاره به پرزهای روی حوله است. ولی چون در زبان ترکی استانبولی واک «خ» نداریم به جای خولی به آن حولی یا هولی میگفتند. در بازگشت این واژه به پارسی به ریخت حوله یا هوله درآمد.
2. واژه حوله از ریشه حَوَلَ عربی است که در زبان عربی معنای نیرو میدهد ولی در پارسی به معنای پیرامون و گرداگرد درآمده است. پس واژه حوله با این دید به معنای ابزار در برگرفتن یا چیزی که انسان به دور خود میپیچد معنا میشود.
آنچه که نیاز است در مورد حوله بیشتر بدانیم
1 – حوله را هیچگاه بدون بسته بندی خریداری نکنید.
2 – بمنظور حفظ سلامتی خود از استفاده حوله بطور مشترک جداً خودداری فرمائید.
3 – بمنظور گندزدایی و از بین بردن میکروبها در طول زمان استفاده ، حوله سفید را انتخاب نمائید.
4 – در هنگام شستشو حوله های رنگی از بکاربردن سفید کننده خودداری نمائید .
5 – در هنگام شستشو از شستن حوله با سایر البسه تا حد امکان خودداری نمائید.
6 – درجه حرارت مناسب آب لباسشوئی را برای شستشوی حوله حداکثر40 درجه راانتخاب نمائید .
7 – حوله های یکطرف مخمل زیباتر است و لیکن حوله های دو طرف آبگیر ( بدون مخمل ) قدرت جذب آب بیشتری را دارد.
8 – آیا می دانید مصرف سرانه حوله در اروپا و آمریکا 5 kg و در ایران 1 kg می باشد.
9 – برای حفظ سلامتی خود به طول عمر مفید حوله که کالای بهداشتی می باشد توجه فرمائید.
الف – طول عمر مفید حوله دستی با ضریب 3 به یک برای هر نفر حداکثر 6 ماه می باشد.
ب - طول عمر مفید انواع حوله استخر و سونا با ضریب 3 به یک برای هر نفر حداکثر یکسال می باشد.
ج - طول عمر مفید حوله حمام با ضریب 3 به یک برای هر نفر حداکثر 15 ماه می باشد.
د – طول عمر مفید انواع حوله پوشیدنی ( پالتوئی ) با ضریب 2 به یک برای هر نفر حداکثر دو سال می باشد.
10 – ضریب استفاده حوله در هر گروه بشرح ذیل می باشد :
الف – یک تخته حوله در حال استفاده
ب – یک تخته حوله در کمد
ج – یک تخته حوله در رختشور خانه
انواع تکمیل
تکمیل موقت
در این نوع تکمیل ، کالا را به منظور خاصی تحت عملیات تکمیلی قرار میدهند بطوری که اثر تکمیلی آن در عملیات بعدی مثل شستشو و غیره از بین می رود، مانند آهار دادن پارچههای پنبهای برای عملیات بافندگی و شستشوی آهار پس از خاتمه عملیات بافندگی.
تکمیل دائم
در این نوع ، اثر تکمیلی تا زمانی که پارچه حالت خود را از دست ندهد (مخصوصا در مقابل شستشو و پوشش) باقی خواهد ماند، مانند رسوب دادن رزینهای مصنوعی مثل استرها و اترهای سلولز در روی پارچه و یا کلرینه کردن کالای پشمی یا تکمیل با فرمالئیدها.
تکمیل ثابت
در این نوع ، اثر تکمیل مادام العمر در روی کالا باقی میماند و حتی بعد از اینکه پارچه حالت و ماهیت خود را به عنوان پارچه خارجی از دست بدهد، آثار تکمیل در آن باقی خواهد ماند. مانند پلیمریزه کردن بعضی از منومرهای اکریلیکی در روی زنجیرهای اصلی مولکولهای پارچههای سلولزی و یا پروتئینی
شستشوی کالای نساجی
عمل شستشو ، اولین عمل تکمیل مرطوب میباشد و به منظور بر طرف کردن مواد خارجی مانند روغنهای ریسندگی ، واکسها و ناخالصیهای قابل حل در محلولهای شستشو انجام میگیرد. عملیات شستشو عبارتست از عمل کالا با پاک کنندههای مناسب همراه با مواد قلیایی و یا در غیاب مواد قلیایی. در صورت استفاده از صابون برای عملیات شستشو ، احتیاج به آب نرم میباشد. ولی برای پاک کنندههای مصنوعی چگونگی سختتی اب اهمیت ندارد. همچنین برای اصلاح سفیدی پارچه و شفافیت رنگ الیاف آن عمل شستشو انجام میگیرد.
آهار زنی و آهار گیری
به منظور افزایش استحکام در برابر پارگی ، کاهش نیروی سایشی و خواباندن پرزهای سطحی الیاف نخهای تار را آهار می دهند. مواد آهاری ، ماکرومولکولهایی هستند که ممکن است بر اثر پیوند بین خود و یا با الیاف تشکیل پوششی به دو نخ دهند. آهار طبیعی عبارتند از: نشاسته ها و مشتقات آنها ، مشتقات سلولزی و (پروتئینها)). آهارهای مصنوعی عبارتند از: انواع پلی وینیل الکلها ، انواع پلی اکریلات و انواع کوپلیمراستایرین و مائیک اسید.
قبل از انجام عملیات تکمیل مرطوب لازم است آهار نخ تار پارچه با اندازه کافی بر طرف شود تا در مراحل شستشو ، سفیدگری و رنگرزی یا چاپ ، مزاحمت و نایکنواختی ایجاد نکند و در ضمن مقداری از مواد در تکمیل رنگ را به خود جذب نکند. روشهای آهارگیری عبارتند از: آهار گیری با اسید ، آهار گیری با روش تخمیر ، آهار گیری با اکسید کنندهها ، آهار گیری با آنزیمها.
مرسریزاسیون
یکی از عملیاتی که روی پنبه انجام می شود، عمل مرسریزه میباشد که شامل تماس پنبه (اعم از الیاف نخ یا پارچه) با محلول سود سوزآور و سپس شستشوی محصول در محلول رقیق اسید و سپس آب سرد به منظور خنثی کردن قلیایی و سرانجام خشک کردن محصول است. بر اثر مرسریزاسیون درخشندگی و جلای پنبه افزایش مییابد و ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی آن تغییرات زیادی پیدا میکند. معمولا پارچههای مرغوب پنبهای پیراهنی ، رومیزی ، ملحفهای و همچنین نخهای قرقره مرسریزه میشوند.
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از محل تولید حوله
بر اساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از مرکز تولید حوله به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در محل پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی و استفاده از شیوه های نوین تولیدی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .
- ۹۶/۰۵/۱۴